tiistai 10. helmikuuta 2009

UNESCON oppaasta

Tässä ote UNESCON oppaasta, joka vaatii mielestäni palstatilaa:

""Sometimes the social view of disability is presented as an alternative
to the ‘medical view’ of disability. This seeks to identify the
cause of the disability through tests and then tries to fix the impairment
through the use of surgery, drugs or therapy. Both viewpoints
are valid and both are needed. But too often only the medical view
is considered and when it fails or is not available, people give up.
The biggest danger with the medical view is that the ‘problem’
is seen solely as being with the child. That’s why children with
impairments were excluded from ordinary schools and sent to special
schools for children with the same disability – if they were available.
The belief was that they required special ‘treatments’ because
of their impairments.
But as we have explained, disabilities result not from impairments
but from a lack of opportunities, participation and education.
There is a great deal that parents and teachers can do to reduce the
disabilities that come from impairments."

Sama vapaasti käännettynä kuuluu näin:

"Joskus vammaisuuden sosiaalinen haitta nähdäänkin synonyymina lääketieteelliselle haitalle. Siksi yritetään selvittää haitan syy testien avulla ja sen jälkeen yritetään korjata vammaisuutta kirurgialla, lääkkeillä tai terapioilla. Molemmilla näkökulmilla on paikkansa ja molempia tarvitaan. Mutta liian usein vain lääketieteellinen haitta otetaan huomioon ja kun lääketieteen keinoja ei ole käytettävissä tai ne jostain syystä epäonnistuvat, niin lapsen kohdalla annetaan periksi!

Suurin vaara lääketieteellisen näkökulman kohdalla on se, että "ongelma" nähdään vain lapsen kohdalla. Juuri siksi vammaiset lapset on usein sijoitettu erityiskouluihin, joissa muilla lapsilla on sama vamma, tavalliseen kouluun ei ole ollut mahdollisuutta päästä. Uskomuksena on ollut, että nämä tavallisen koulun ulkopuolelle jätetyt lapset tarvitsevat "erityiskohtelua" vammansa vuoksi.

Mutta kuten olemme selittäneet, vammaisten lasten haitat eivät aiheudu heidän vammoistaan, vaan mahdollisuuksien puutteesta osallistumiseen ja koulutukseen. Vanhemmat ja opettajat voivat tehdä paljon vähentääkseen vammoista koituvia haittoja."

Opas on erittäin laadukas ja suosittelen kyllä kaikkia lukemaan sen, jos suinkin englanninkieli on hallussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.