torstai 5. helmikuuta 2009

Opettajaoppilaat vaativat lisää erityispedagogiikan opintoja



"Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL
Kannanotto 29.1.2009

JOKAISELLE OPETTAJALLE VALMIUDET KOHDATA OPPILAANSA

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton selvityksen mukaan erityispedagogiikan opintojen osuus opettajankoulutuksessa ei ole määrällisesti eikä laadullisesti riittävä. Opinnoissa tulee kiinnittää huomiota oppilaiden ongelmien tunnistamiseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön. Tämän tulee näkyä laadukkaampana erityispedagogiikan opetuksena ja tarvittaessa sen määrän lisäämisenä kaikilla opettajankoulutuksen aloilla.

Opetusministeriön asettaman ohjausryhmän mukaan erityisopetuksen tarve perusopetuksessa on kasvanut yli kymmenen vuoden ajan. Vuonna 2006 erityisopetukseen osallistuvista oppilaista kuitenkin lähes puolet oli integroitu kokonaan tai osittain yleisopetuksen ryhmiin. SOOLin näkemys on, että opettajankoulutus nykyisellään ei anna riittäviä valmiuksia tämän haasteen kohtaamiseen.

Keväällä 2008 Opetushallituksen käynnistämän KELPO-kehittämistoiminnan päämääränä on tehostettujen tukimuotojen, muun muassa eriyttämisen ja tukiopetuksen nykyistä aktiivisempi hyödyntäminen ennen kuin oppilaalle harkitaan opetuksen antamista varsinaisena erityisopetuksena. SOOL näkee tavoitteen osittain ongelmallisena, sillä sen toteutuessa esi- ja alkuopetuksen erityisluokat poistuisivat kouluista lähes kokonaan, mikä lisäisi paineita yleisopetukseen.

Nykyisen kehityksen jatkuessa jokaisella opettajalla on oltava riittävät valmiudet kohdata erityistä tukea tarvitseva oppilas. SOOL vaatii yliopistoilta panostusta opettajankoulutuksen pakollisten opintojen erityispedagogiikan sisältöön ja laatuun!

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Kaisa Viitanen, 020 748 9742
Pääsihteeri Pasi Pesonen, 020 748 9656"


Erityisoppilaiden määrän kasvu ei johdu mistään muusta kuin OAJ:n harjoittamasta ammattiyhdistyspolitiikasta, joka tähtää opettajien ammattikunnan arvovallan pönkittämiseen. Lisääntynyt diagnostiikka ei ole syypää. Esimerkiksi Ruotsissa 1,4 prosenttia lapsista on erityisluokilla. Norjassa luku on 0,5%. Suomessa tilanne on täysin erilainen.


"Syksyllä 2007 kahdeksan prosenttia peruskoululaisista eli 46 100 oppilasta oli siirretty erityisopetukseen. Vaikka peruskoululaisten määrä väheni, erityisopetukseen siirrettyjen määrä kasvoi edellisvuodesta 1 400:lla. Kasvu on jatkunut yli kymmenen vuoden ajan. Osa-aikaiseen erityisopetukseen osallistui 22 prosenttia oppilaista eli 128 600 peruskoululaista lukuvuonna 2006-2007. Myös osa-aikaiseen erityisopetukseen osallistuneiden oppilaiden määrä lisääntyi hieman edellisvuodesta. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen koulutustilastoista." http://www.stat.fi/til/erop/2007/erop_2007_2008-06-10_tie_001.html

Minä luulen, että opettajiksi opiskelevat eivät oikeasti tunne näitä tilastoja. Ilmeisesti he eivät tunne myöskään Salamancan sopimusta, eivätkä erityispedagogiikan asiantuntijoiden mielipidettä siitä, että vastaus lisääntyneeseen erityisopetukseen ei ole erityisopetuksen lisääminen vaan radikaali vähentäminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.